Wat is e-Factureren?

Na het besluit van staatssecretaris De Jager op 12 februari 2009, dat elektronische facturen vorm- en middelvrij mogen worden verstuurd, is e-factureren nogal in de belangstelling komen te staan. Maar wat e-factureren nu eigenlijk? Is het versturen van een factuur als pdf-bestand ook e-factureren? En waar is die besparing van 600 miljoen euro op gebaseerd, die het nieuws nogal eens haalt als het gaat op e-factureren?

Gisteren, 9 september 2009, werd in het MediaPlaza in Utrecht een seminar gehouden over e-factureren. Daar werd door de dagvoorzitter, Friso de Jong van Factuurwijzer de vraag gesteld of we bij het versturen van facturen in pdf-formaat eigenlijk niet zouden moeten praten over ‘lastenverschuiving’? Dit soort facturen kunnen niet automatisch in de administratie worden verwerkt en zullen daarom over het algemeen door de ontvanger worden geprint.

Als het gaat om echt e-factureren, moet de ontvanger de factuur direct automatisch in de administratie kunnen verwerken. Daar is de grootste efficiencyslag te maken. In het rekenvoorbeeld van de 600 miljoen euro wordt de besparing ook voor 80% toegekend aan het verwerken van elektronisch ontvangen facturen, dus 4 x zoveel in het verwerken als in het verzenden. Staatssecretaris De Jager, die aan het einde van de dag langs kwam om het boekje “E-Factureren voor het bedrijfsleven” in ontvangst te nemen en de website http://www.e-factureren.info/ te lanceren, benadrukte dit ook nog aan het einde van zijn verhaal: de overheid heeft het verzenden makkelijker gemaakt, maar kan er niet voor zorgen, dat bedrijven ze automatisch/efficiënter gaan verwerken.

Tijdens het seminar bleek duidelijk, dat het echte e-factureren nog in de kinderschoenen staat. Er waren voorbeelden van branches (bijv. bouw en woninginrichting) die al behoorlijk op weg zijn met ketenintegratie, wat nog veel verder gaat dan alleen elektronische facturen, en waar ook prijslijsten, orders, orderbevestigingen, pakbonnen, e.d. via de digitale weg gaan en automatisch worden verwerkt, maar dit zijn nog wel de uitzonderingen. Langzamerhand komen er wel steeds meer softwareleveranciers, die hun applicaties hier geschikt voor maken.

In het middagprogramma was er een interactieve discussie. Hieraan nam iemand deel, die werkzaam is in een groothandel, die levert aan allerlei bouwbedrijven, iemand die een juwelierszaak heeft en ik heb ook m’n bijdrage proberen te leveren. Bij elkaar was dit een interessante verdeling:

  • bouw: ketenintegratie tussen groothandels en bouwbedrijven is al heel vergaand mogelijk en wordt op redelijke schaal in de praktijk gebracht; overigens heeft deze branche in het gedeelte van de keten tussen fabrikant/importeur en groothandel nog niet zo’n mooie integratie en dus nog een weg te gaan;
  • juwelier: ketenintegratie is nog niet mogelijk, maar er wordt hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen;
  • accountancy: ketenintegratie redelijkerwijs niet mogelijk voor het verwerken van administraties van cliënten; daarom sterk de nadruk op het effeciënt verwerken van een grote variatie aan inkomende facturen.

De reacties uit de zaal kwamen al snel op gang, dus interactief was het zeker. Er is hier nog veel meer over te schrijven, maar voor nu laat ik het hierbij. Het idee is zo wel duidelijk, hoop ik, en anders zie ik de reacties vanzelf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: