Cursussen en trainingen?!?!

De tijd van veel cursussen en trainingen staat weer voor de deur. In het najaar, als het wat minder druk zou moeten zijn, worden er genoeg georganiseerd. Maar werken cursussen en trainingen nu wel of niet om in het dagelijkse werk een stap verder te komen, kennisachterstand in te halen of vaardigheden op te doen?

Mijn idee is dat de reden, waarom iemand een cursus nodig denkt te hebben, al heel veel zegt. De een gebruikt het argument “Maar daar heb ik nooit een cursus voor gevolgd” als reden om iets vooral op de oude manier te blijven doen, de ander “Daar zou ik best meer van willen weten” om een stap verder te komen. Zou het zo kunnen zijn, dat er niets verandert als de eerste een cursus aangeboden krijgt en dat het rendement er wel is bij de ander? Mijn indruk is van wel.

In het eerste geval ziet de medewerker waarschijnlijk weinig nut in het volgen van een cursus of training, doordat hij geen probleem ervaart. Om de opgedane kennis dan in de praktijk toe te gaan passen, moet hij eerst gaan zien wat het oplevert. In het tweede geval is het probleem duidelijk en weet de medewerker ook goed genoeg wat hij beter wil gaan doen en wat hij wil bereiken met de cursus of training.

Maar hoe kunnen we het effect hiervan meten en de juiste richting bepalen voor de toekomst? Voorlopig iets om over na te denken. Bij de huidige snelheid van ontwikkelingen in onze kenniseconomie wel van belang om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen en te houden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: