Accountants en advies: onmogelijke combinatie?

In AccountancyNieuws 8 van 22 april 2011 stond een artikel van Johan Visser over de adviesomzet van accountants, die maar niet boven de 10% uit wil komen, ondanks dat vrijwel elke accountantsorganisatie al jaren roept dat ze dit wel wil. Al lezende en daarover wat nadenkend begon ik me af te vragen of de accountancy in het algemeen wel de geschikte medewerkers heeft om echt substantieel meer adviesomzet te gaan genereren. De accountancy is altijd gericht geweest op het werken met feiten, zaken die over het algemeen al hebben plaatsgevonden. Ondernemer zijn en, daaraan gerelateerd, het adviseren van ondernemers bij het ondernemen (dus meer dan wat nu al wordt gedaan voor bijv. fiscaliteiten, pensioenen, e.d.) gaat juist over het creëren van die feiten.

Overigens vond ik het wel leuk dat in dit artikel ook werd genoemd, dat accountants hun ‘gewone’ werk niet moeten onderschatten. De meeste ondernemers worden toch wel erg zenuwachtig van onjuiste cijfers. Een toenemende prijsdruk wil niet zeggen dat het werk of de kwaliteit niet van belang is!

In het genoemde artikel werd ook al genoemd, dat verdere advisering vaak over de toekomst zal gaan, dus veel onzekerheid kent. Het gangbare werk van een accountant is juist het verstrekken van zekerheid. Ik vraag me af of dit wel bij elkaar past in één persoon. Het eerste vraagt om creatieve mensen, die buiten de gangbare wegen (ofwel: out-of-the-box) kunnen denken en vooral dingen niet blijven doen, omdat ‘we het al jaren zo doen’. Het tweede vraagt juist mensen, die gestructureerd blijven doen wat ze altijd deden en alleen afwijken als daar een goed gefundeerde aanleiding toe is. Het tweede vraagt ook om mensen, die goed om kunnen gaan met een veelheid aan regels (en voor hun werkplezier: er ook geen hekel aan hebben).

Uiteraard moeten accountants ook na blijven denken hoe ze hun werk zo efficiënt en effectief mogelijk blijven doen en niet alleen maar werkprogramma’s afvinken. En adviseurs moeten niet alleen mooie dingen bedenken met en voor klanten, maar diezelfde klant ook kunnen helpen bij de uitvoering. Feit is wel dat bij het een de creatieve kant de hoofdrol speelt, terwijl bij het ander het gestructureerd uitvoeren de hoofdrol speelt.

De grote vraag is of de accountancy niet jarenlang het ene type medewerkers heeft aangetrokken, waarvan nu wordt verwacht dat ze het andere soort omzet gaan genereren. Medewerkers die altijd zijn opgeleid voor en bezig zijn geweest met het verstrekken van zekerheid en die nu moeten gaan adviseren over allerlei onzekere dingen, wat zij zelf én hun collega’s meestal erg eng vinden en waar ze zelf onzeker van worden.

En het feit dat veel ondernemers de ‘administratieve rompslomp’ aan accountants uitbesteden (ondanks dat ze die vaak te duur vinden), omdat ze zelf liever ondernemen, is ook veelzeggend.

Om mee te eindigen nog enkele kritische vragen: heeft de accountancy de juiste medewerkers om de adviesrol aan te kunnen? En krijgen die medewerkers de vrijheid om deze adviesrol te kunnen vervullen? En worden ze daarbij voor de uitvoering ondersteund door een goed functionerende back-office? Deze zaken zijn essentieel om echt meer adviesomzet te gaan genereren!

Advertenties

2 Responses to Accountants en advies: onmogelijke combinatie?

  1. Interessante hypothese wordt er beschreven in dit artikel. Ik denk dat er ook zeker een kern van waarheid in zit. Tóch denk ik persoonlijk dat er ook nog andere facetten meespelen:

    Mijn indruk is dat de accountant gewend is om met een externe blik naar een bedrijf te kijken. Om een adviesrol goed in te kunnen vullen, moet de accountant een business-partner zijn. Niet in woorden, maar bijna genetisch naast de ondernemer staan. Dat betekent met een interne blik kijken naar het bedrijf. Vanuit de accountancy ligt de nadruk veelal op externe verslaggeving en fiscale advisering. Daardoor dreigt een onderwaardering van de (interne) management informatie (MI). Deze management informatie is per definitie breder en dieper dat de externe verslaggeving. Niet alleen omdat ook niet-financiële informatie een rol speelt, maar ook vanwege het feit dat de MI gericht is op sturing, dus veeleer prospectief gericht is dan retrospectief. Dat is inderdaad ook de toekomstverwachtingen meenemen als in het artikel beschreven. Dat ligt veelal buiten de comfort-zone van de accountant.

    De insteek van een adviseur moet dan ook meer gericht zijn op het bijstaan van de ondernemer bij de realisatie van zijn strategische doelstellingen en bij de opzet ervan. Dat gaat natuurlijk ook veel verder dan het controleren van opzet, bestaan en werking van de AO/IC. Dan ga je praten over de inrichting en het onderhoud van een toereikend management control framework waarbij opzet, bestaan en werking van de AO/IC ‘slechts’ een randvoorwaardelijk factor is. Veel meer gaat het dan om de vertaling en alignment van strategische doelstellingen naar (uiteindelijk) de operationele doelstellingen. Dat gaat om de opzet van een volledig en toereikend management informatie systeem die sturing op deze doelstellingen ondersteund en een ‘early warning’ functie heeft. Dat gaat om het begrijpen van de business van de ondernemer en de persoon van de ondernemer zelf om vanuit deze diepgaande kennis concreet te kunnen duiden aan welke knoppen de ondernemer moet draaien om zijn doelstellingen te realiseren, rekening houdend met de ondernemer zelf. Bij sommige ondernemers kan -heel basaal- rationalisatie van beslissingsprocessen als een hele grote stap voorwaarts zijn. Bij andere ondernemers gaat het om veel complexere zaken. Een goede adviseur haalt deze zaken boven tafel en helpt mitigerende maatregelen te implementeren.

    Mijn betoog is dus, dat advisering verder gaat dan de klassieke externe verslaggeving en fiscale adviseren. Het gaat om concrete hulp van de ondernemer in de breedste zin bij het realiseren van zijn strategische doelstellingen. Consequentie daarvan is dat de mensen de skills moeten hebben om dat te kunnen, maar dat dit ook vraagt om breder te kijken dan ‘financials only’.

    • Aart in 't Veld says:

      Henny,

      Mooie aanvulling! Hiermee geef je duidelijk weer waar extra adviesomzet te halen zou zijn, maar waar de accountancy (nog) niet de juiste mensen voor heeft.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: